Zadanie 6


Celem ćwiczenia jest zapoznanie się z edytorem zintegrowanego pakietu Turbo Pascal - pisanie prostych programów, zapoznanie się ze strukturą programu w języku Pascal, typami danych, definicją stałych, deklaracją zmiennych, operatorami arytmetycznymi i ich priorytetem oraz instrukcjami: przypisania, wprowadzania danych i wyprowadzania wyników.

  1. Napisz program wyświetlający dowolny tekst na ekranie. Dowolny znaczy wprowadzony z klawiatury przez użytkownika programu.
  2. Napisz program, który oblicza pole powierzchni wybranej przez Ciebie figury geometrycznej.
  3. Napisz program, który oblicza średnią arytmetyczną z dwóch dowolnych liczb.
  4. Napisz program, który sprawdza tożsamość (a+b)(a-b) = a2-b2.
  5. Dane są przyprostokątne trójkąta prostokątnego a i b. Oblicz przyprostokątną c oraz kąty trójkąta w stopniach.

Zadanie dodatkowe

Napisz program, który rysuje na ekranie choinkę.


Zadanie 7


Celem ćwiczenia jest pisanie programów z rozwidleniami - instrukcja warunkowa if, operatory logiczne i relacyjne, instrukcja złożona begin ... end

  1. Napisz program obliczający wartość funkcji:

  2. Dany jest trójkąt prostokątny utworzony przez osie układu współrzędnych oraz prostą o równaniu 2x+3y-6=0. Napisz program, który sprawdza, czy punkt o współrzędnych xp yp leży wewnątrz tego trójkąta.
  3. Napisz program obliczający wartość funkcji f(x) dla dowolnego x

    (dla x<0 funkcja jest nieokreślona).
  4. Napisz program, który rozwiązuje równanie ax+b = 0 dla dowolnych liczb rzeczywistych a, b. Przeprowadź dyskusję nad możliwymi rozwiązaniami tego równania.
  5. 5) Napisz program, który oblicza wartość funkcji u(t) dla dowolnego t.

    , gdzie

Zadanie dodatkowe


Zadanie 8 i 9


Celem ćwiczenia jest pisanie programów z pętlami - ćwiczenie instrukcji iteracyjnych for, repeat ... until, while ... do oraz funkcji standardowych.

  1. Napisz program do sumowania n dowolnych liczb rzeczywistych.
  2. Napisz program, który z dowolnego ciągu liczb naturalnych zakończonego zerem wypisuje liczby podzielne przez 3 oraz wyznacza ich ilość w ciągu. Zero nie należy do ciągu.
  3. Napisz program, który oblicza wartość sumy

  4. Napisz program, który wyznacza sumę szeregu z zadaną dokładnością e=0.0001.

  5. Oblicz wariancję σ2(x) i odchylenie standardowe     dla m niezależnych pomiarów x1,x2, ... , xm (m < 200).

    gdzie

Przećwicz śledzenie wykonywania programu !!!.

Zadanie dodatkowe


Zadanie 10


Celem ćwiczenia jest ćwiczenie operacji na zmiennych typu łańcuchowego i tablicowego, formatowanie wyników, oraz wybranych funkcji modułu Crt.

  1. Napisz program, który wczytuje do tablicy imiona i nazwiska n studentów oraz ich miejsce zamieszkania, a następnie drukuje zawartość tablicy na ekranie w trzech kolumnach. (n<10).
  2. Napisz program do tablicowania funkcji f(x) w przedziale <x1, x2> z jednostajnym krokiem dla m punktów tablicowania.


    Wyniki należy drukować stronami w dwóch kolumnach w następującym formacie:
            x         f(x)
            ...         ...
    nagłówek w kolorze czerwonym, wartości x w kolorze żółtym, a wartości f(x) w kolorze zielonym. Wydruk kolejnej strony powinien nastąpić po naciśnięciu klawisza Enter.
  3. Napisz program, który wczytuje do tablicy elementy macierzy A o wymiarze n na k (n,k<20) oraz:
    1. oblicza i wyświetla macierz sum elementów w wierszu,
    2. oblicza i wyświetla macierz sum elementów w kolumnie.

Zadanie dodatkowe


Zadanie 11, 12, 13


Celem ćwiczenia jest poznanie elementów programowania strukturalnego - pisanie funkcji i procedur oraz ćwiczenie wcześniej poznanych elementów programowania.

  1. Przerób program tablicowania funkcji w ten sposób, aby zawierał on procedurę do wyświetlania stronami wartości tablicy w dwóch kolumnach. Wydruk kolejnej strony powinien nastąpić po naciśnięciu klawisza Enter.
  2. Liczby Fibonacciego definiowane są następująco:
    x1 = 2, x2 = 5,
    xn = 2 xn-2 + xn-1, n = 3,4,5,...

    a) Napisz program, który oblicza liczby Fibonacciego i w dowolnym przedziale <k,l> zapisuje je w tablicy oraz oblicza i wyświetla sumę:
    xk + xk+1 +...+ xl, gdzie: k <= l <= 40.
    b) Wykorzystując procedurę z poprzedniego zadania napisz program, który wyświetla liczby z tablicy w dwóch kolumnach z podziałem na strony.
  3. Napisz program, który oblicza wartość wyrażenia W(n), gdzie n jest liczbą naturalną.

    Przerób program na funkcję i wykorzystaj ją do napisania programu, który zapisuje w tablicy kolejne liczby naturalne z danego przedziału <a, b> oraz odpowiadające im wartości wyrażenia. Wyświetl wyniki na ekranie, korzystając z wcześniej napisanej procedury wyświetlania wyników.
  4. Napisz program, który wyświetla na ekranie prostokątne okienko edycyjne o długości boków a i b (wczytane z klawiatury). Przerób program na procedurę, która będzie mogła być wykorzystana w innych programach.
  5. Napisz program, który zamienia daną liczbę z kodu dziesiętnego na binarny. Przerób program na procedurę i wykorzystaj ją do napisania programu, który wczytuje do tablicy dowolny n elementowy ciąg liczb, a następnie zamienia go na kod binarny i wyświetla na ekranie w dwóch kolumnach odpowiednio liczby w kodzie dziesiętnym i binarnym. Wykorzystaj w zadaniu procedurę z poprzedniego zadania.
  6. Napisz program, który oblicza wartość wielomianu:


    korzystając ze wzoru Hornera:

    Przerób program na funkcję i wykorzystaj ją do napisania programu, który wyznacza tablicę wartości wielomianu w przedziale <A,B> z krokiem h = (B-A)/m.

Zadanie dodatkowe

Napisz program, który sprawdza, czy dana liczba jest liczbą pierwszą. Przerób program na procedurę i wykorzystaj ją do napisania programu, który zapisuje w tablicy i wyświetla na ekranie liczby pierwsze oraz liczby podzielne przez 23 z danego przedziału <a, b>.