Zadanie 6
Celem ćwiczenia jest zapoznanie się z edytorem zintegrowanego pakietu Turbo Pascal
- pisanie prostych programów, zapoznanie się ze strukturą programu w języku Pascal, typami danych, definicją stałych, deklaracją zmiennych, operatorami arytmetycznymi i ich priorytetem oraz instrukcjami: przypisania, wprowadzania danych i wyprowadzania wyników.
- Napisz program wyświetlający dowolny tekst na ekranie. Dowolny znaczy wprowadzony z klawiatury przez użytkownika programu.
- Napisz program, który oblicza pole powierzchni wybranej przez Ciebie figury geometrycznej.
- Napisz program, który oblicza średnią arytmetyczną z dwóch dowolnych liczb.
- Napisz program, który sprawdza tożsamość (a+b)(a-b) = a2-b2.
- Dane są przyprostokątne trójkąta prostokątnego a i b. Oblicz przyprostokątną c oraz kąty trójkąta w stopniach.
Zadanie dodatkowe
Napisz program, który rysuje na ekranie choinkę.
Zadanie 7
Celem ćwiczenia jest pisanie programów z rozwidleniami - instrukcja warunkowa if, operatory logiczne i relacyjne, instrukcja złożona begin ... end
- Napisz program obliczający wartość funkcji:
- Dany jest trójkąt prostokątny utworzony przez osie układu współrzędnych oraz prostą o równaniu 2x+3y-6=0. Napisz program, który sprawdza, czy punkt o współrzędnych xp yp leży wewnątrz tego trójkąta.
- Napisz program obliczający wartość funkcji f(x) dla dowolnego x
(dla x<0 funkcja jest nieokreślona).
- Napisz program, który rozwiązuje równanie ax+b = 0 dla dowolnych liczb rzeczywistych a, b. Przeprowadź dyskusję nad możliwymi rozwiązaniami tego równania.
- 5) Napisz program, który oblicza wartość funkcji u(t) dla dowolnego t.
, gdzie
Zadanie dodatkowe
- Oblicz wartość funkcji e(t)
- Napisz program, który wyznacza pierwiastki rzeczywiste równania kwadratowego.
- Napisz program do rozwiązywania układu równań postaci:
a1·x + b1·y = c1
a2·x + b2·y = c2 gdzie ai , bi , ci € R.
Zadanie 8 i 9
Celem ćwiczenia jest pisanie programów z pętlami - ćwiczenie instrukcji iteracyjnych for, repeat ... until, while ... do oraz funkcji standardowych.
- Napisz program do sumowania n dowolnych liczb rzeczywistych.
- Napisz program, który z dowolnego ciągu liczb naturalnych zakończonego zerem wypisuje liczby podzielne przez 3 oraz wyznacza ich ilość w ciągu. Zero nie należy do ciągu.
- Napisz program, który oblicza wartość sumy
- Napisz program, który wyznacza sumę szeregu z zadaną dokładnością e=0.0001.
- Oblicz wariancję σ2(x) i odchylenie standardowe
dla m niezależnych pomiarów x1,x2, ... , xm (m < 200).
gdzie
Przećwicz śledzenie wykonywania programu !!!.
Zadanie dodatkowe
- Pierwiastek kwadratowy z A można znaleźć za pomocą następującego wzoru iteracyjnego:
gdzie:
A jest liczbą dodatnią,
xi jest bieżącym przybliżeniem pierwiastka z A,
xi+1 jest następnym przybliżeniem pierwiastka z A.
Zastosuj powyższy wzór do obliczania pierwiastków kwadratowych i zakończ obliczenia, gdy
Porównaj dokładność obliczeń z dokładnością funkcji SQRT.
- Sprawdź, czy wszystkie liczby naturalne z wybranego przedziału <a, b> spełniają nierówność:
Wypisz liczby, dla których nierówność nie jest prawdziwa.
- Znaleźć najmniejszą liczbę naturalną n taką, że:
-
-
, gdzie ε jest dowolną liczbą dodatnią.
- Dany jest ciąg liczb rzeczywistych zakończony zerem, którego nie wliczamy do ciągu. Obliczyć średnią arytmetyczną z wyrazów dodatnich ciągu oraz ustalić, ile wyrazów ma wartość bezwzględną mniejszą od 100.
Zadanie 10
Celem ćwiczenia jest ćwiczenie operacji na zmiennych typu łańcuchowego i tablicowego, formatowanie wyników, oraz wybranych funkcji modułu Crt.
- Napisz program, który wczytuje do tablicy imiona i nazwiska n studentów oraz ich miejsce zamieszkania, a następnie drukuje zawartość tablicy na ekranie w trzech kolumnach. (n<10).
- Napisz program do tablicowania funkcji f(x) w przedziale <x1, x2> z jednostajnym krokiem dla m punktów tablicowania.
Wyniki należy drukować stronami w dwóch kolumnach w następującym formacie:
x f(x)
... ...
nagłówek w kolorze czerwonym, wartości x w kolorze żółtym, a wartości f(x) w kolorze zielonym. Wydruk kolejnej strony powinien nastąpić po naciśnięciu klawisza Enter.
- Napisz program, który wczytuje do tablicy elementy macierzy A o wymiarze n na k (n,k<20) oraz:
- oblicza i wyświetla macierz sum elementów w wierszu,
- oblicza i wyświetla macierz sum elementów w kolumnie.
Zadanie dodatkowe
- Dana jest funkcja
- Przy dodatnich parametrach A,B,C jest ona malejąca. Należy opracować program do tablicowania tej funkcji z krokiem delta x. Tablicowanie należy zakończyć, gdy wartość funkcji f(x) zmaleje poniżej założonej wartości ε.
Wyniki należy drukować stronami w dwóch kolumnach. Wydruk kolejnej strony powinien nastąpić po naciśnięciu dowolnego klawisza.
- Wczytać dowolny tekst (do 24 wierszy po co najwyżej 80 znaków). Wyświetlić ten tekst na ekranie - symetrycznie względem pionu i poziomu. Następnie przesuwać ten tekst w górę ekranu o jedną linię po każdym naciśnięciu klawisza różnego od Escape, który to klawisz natychmiast kończy wykonywanie programu.
- Wczytać dowolny tekst (do 100 wierszy po co najwyżej 80 znaków). Przeanalizować ten tekst pod względem częstotliwości występowania poszczególnych liter alfabetu łacińskiego A..Z (bez rozróżniania ich wielkości). Częstości (procentowe) występowania liter przedstawić w postaci histogramu wykorzystującego znaki o kodach 176, 177, 178, 219. Słupki histogramu mają być ustawione pionowo.
Zadanie 11, 12, 13
Celem ćwiczenia jest poznanie elementów programowania strukturalnego - pisanie funkcji i procedur oraz ćwiczenie wcześniej poznanych elementów programowania.
- Przerób program tablicowania funkcji w ten sposób, aby zawierał on procedurę do wyświetlania stronami wartości tablicy w dwóch kolumnach. Wydruk kolejnej strony powinien nastąpić po naciśnięciu klawisza Enter.
- Liczby Fibonacciego definiowane są następująco:
x1 = 2, x2 = 5,
xn = 2 xn-2 + xn-1, n = 3,4,5,...
a) Napisz program, który oblicza liczby Fibonacciego i w dowolnym przedziale <k,l> zapisuje je w tablicy oraz oblicza i wyświetla sumę:
xk + xk+1 +...+ xl, gdzie: k <= l <= 40.
b) Wykorzystując procedurę z poprzedniego zadania napisz program, który wyświetla liczby z tablicy w dwóch kolumnach z podziałem na strony.
- Napisz program, który oblicza wartość wyrażenia W(n), gdzie n jest liczbą naturalną.
Przerób program na funkcję i wykorzystaj ją do napisania programu, który zapisuje w tablicy kolejne liczby naturalne z danego przedziału <a, b> oraz odpowiadające im wartości wyrażenia. Wyświetl wyniki na ekranie, korzystając z wcześniej napisanej procedury wyświetlania wyników.
- Napisz program, który wyświetla na ekranie prostokątne okienko edycyjne o długości boków a i b (wczytane z klawiatury).
Przerób program na procedurę, która będzie mogła być wykorzystana w innych programach.
- Napisz program, który zamienia daną liczbę z kodu dziesiętnego na binarny. Przerób program na procedurę i wykorzystaj ją do napisania programu, który wczytuje do tablicy dowolny n elementowy ciąg liczb, a następnie zamienia go na kod binarny i wyświetla na ekranie w dwóch kolumnach odpowiednio liczby w kodzie dziesiętnym i binarnym. Wykorzystaj w zadaniu procedurę z poprzedniego zadania.
- Napisz program, który oblicza wartość wielomianu:
korzystając ze wzoru Hornera:
Przerób program na funkcję i wykorzystaj ją do napisania programu, który wyznacza tablicę wartości wielomianu w przedziale <A,B> z krokiem h = (B-A)/m.
Zadanie dodatkowe
Napisz program, który sprawdza, czy dana liczba jest liczbą pierwszą. Przerób program na procedurę i wykorzystaj ją do napisania programu, który zapisuje w tablicy i wyświetla na ekranie liczby pierwsze oraz liczby podzielne przez 23 z danego przedziału <a, b>.